![]() |
Свети Григорије Неокесаријски чудотворац, фреска манастира Студеница, Србија, 1314. |
Одломак из житија св. Григорија Чудотворца, 17. нов. / 30. нов.
У то време поче се ширити јерес Савелија Самосатског и Павла Самосатског (1). Та јерес изазва недоумицу код светог Григорија (2) и он се усрдно мољаше Богу и Божјој Матери да му открије истиниту веру. И једне ноћи, када се он са нарочитом усрдношћу мољаше о томе, њему се јави пречиста Дјева Марија, сијајући као сунце, са светим Јованом Богословом, обученим у архијерејско одјејање. Показујући руком својом на Григорија, Пречиста нареди Јовану Богослову да га научи тајни Свете Тројице. И по наређењу Божје Матере свети Григорије би научен од светог Јована Богослова, за кратко време, великим Божјим тајнама, и поцрпе Божанствено знање из неисцрпиве дубине премудрости. Речи откривења, речене Јованом Богословом, беху ове:
„Један је Бог, Отац Логоса Живога, Премудрости Ипостасне, Силе и Обличја
Вечнога, Савршени Родитељ Савршенога, Отац Сина Јединороднога. Један је Господ,
Једини од Јединога, Бог од Бога, Изображење и Слика Божанства (εικων της θεοτητος), Логос делатни, Премудрост која обухвата
састав свега постојећег (των όλων), и Стваралачка Сила свеколике твари (της ολης κτισεως), Истинити Син Истинитога Оца: Невидљиви
Невидљивога, Нетрулежни Нетрулежнога (αφΘαρτος αφθαρτου), Бесмртни
Бесмртнога, Вечни Вечнога. Један је Дух Свети који има биће од Оца и јављен је
људима преко Сина, Савршена Слика Савршенога Сина εικων του Υιού, τελιου τέλεια, Живот, Узрок
свега живога ςωντων αίτια, Свети Извор, Светиња која даје освећење;
у Њему обелодањује Себе Бог Отац који је над свим и у свему (ο επι πάντων και εν πασι) и Бог Син који је кроза све (ο δια πάντων). Тројица Савршена, која се славом, вечношћу и Царством не раздељује, нити
отуђује. У Тројице дакле нити је што створено или робовско нити придодато као да раније није
постојало него је доцније придошло: јер нити кад Син недостајаше Оцу, нити Сину
Дух, нити порасте Јединица у Двојицу, и Двојица у Тројицу, него је непроменљива
и неизменљива вечито иста Тројица“.
После овог виђења свети Григорије записа својом руком речи, речене му светим Јованом Богословом, и тај је рукопис његов био чуван много година у Неокесаријској цркви (2).
(1) Неправилно учили о Светој Тројици.
Савелије учио: Бог је једно Лице: као Отац Он је на небу, као Син – на земљи,
као Дух Свети – у тварима. To су само познати облици у којима се Бог јавља људима: у
Старом Завету, као Законодавац, Бог се јавља у својству Оца; у Новом Завету,
као Спаситељ, јавља се у својству Сина, и продужује јављати се у својству
освећујућег Духа. – Павле Самосатски, епископ Антиохијски, учио: Син и Свети
Дух налазе се у Богу Оцу као што се разум и дух налазе у човеку. Христос је
прост човек, испуњен Светога Духа и мудрости Божанске. – Са тих разлога Павле
забранио да се у цркви Антиохијској певају стихире у којима се Христос велича
као Бог, и да се крштава у име Његово.
(2) Светог Григорије Чудотворац, епископ Неокесаријски (Неокесарија
– данашњи град у Турској Никсар, налази се на северу Мале Азије, црноморска
регија – Понт). Ево
човека Божјега и силнога чудотворца, прозваног другим Мојсејем. Рођен од
родитеља незнабожних но знатних и богатих Григорије најпре учи филозофију
јелинску и мисирску, но познавши њену штурост и недовољност, обрати се
учитељима хришћанским, а нарочито Оригену у Александрији, код кога се учаше
неколико година и од кога прими крштење. Чист душом и телом он хтеде себе
целога посветити само Христу Богу, због чега се удаљи у пустињу, где у мучним
подвизима проведе дуго времена. Слава о њему пронесе се свуда, и Федим еп.
Амасијски хтеде га посветити за епископа Кесаријског. Прозорљиви Григорије
опази намеру Федимову, па се кријаше по пустињи од изасланика његових, да га не
би нашли. Најзад га Федим чудним начином посвети, и Григорије мораде се примити
службе архипастирске. Јавила му се Пресвета Богородица са св. Јованом
Богословом, и по наредби Богородице св. Јован му предао Символ Вере, познат под
именом Григоријевим. Ко ће избројати сва чудеса овога другог Мојсеја? Заповедао
је злим дусима, заповедао горама и водама, лечио све муке и болести, пред
гонитељима бивао невидљив, прозирао у даљини не само догађаје него и мисли
људске. Скончао земни живот 270. године у дубокој старости. Када је дошао за
епископа у Кесарију затекао је сав град незнабожачки, само са 17 хришћана, а
када је одлазио из овог живота оставио је сав град хришћански, само са 17
незнабожаца. Зато је примио венац славе од Господа свога у царству небеском.
(3) Свети Григорије Ниски, испричавши
о чудесном пореклу овог Символа вере, додаје: ..Ако ко хоће да се увери у то,
нека се обрати цркви у којој је свети Григорије проповедао и у којој се и сада
чува оригинал, написан руком блаженога“. Блажена Макрина, баба свете браће:
Василија Великог и Григорија Ниског, која је лично слушала самог Чудотворца,
донела је његов Символ у Кападокију и по њему учила унуке. Руфин га је унео у
свој превод Црквене историје Јевсевија Кесаријског. Пети Васељенски сабор га је
одобрио, 553. године. – Уопште, Символ вере светог Григорија Чудотворца
представља један од најдрагоценијих бисера древнога Предања: кратко, но
божански мудро и језгровито излаже најглавнији догмат хришћанске вере, догмат о
Светој Тројици.
Нема коментара:
Постави коментар